Niedziela na OFF Festivalu 2013

Postanowiłem napisać subiektywną i dosyć wybiórczą relację z ostatniego dnia tegorocznego OFF’a w Katowicach. Bilet miałem tylko na niedzielę (4.08). Byłem na sporej ilości koncertów ale opiszę tylko kilka…

Pierwszy z wykonawców, których zobaczyłem to Peter J. Birch. Artysta zagrał na Scenie Trojki z zespołem „The River Boat Band” piosenki w stylu rasowego amerykańskiego country. Myślę ze nie kupiłbym płyty Piotra Brzezińskiego (bo tak na prawdę nazywa się ten wokalista i gitarzysta z Wołowa na Dolnym Śląsku) ale zawsze miło posłuchać żywych dźwięków. Posłuchałem więc spod samej sceny kilku piosenek, po czym uznałem że mam dość, że już wszystko o tym wiem i poszedłem sobie gdzieś indziej. Nie mam nic przeciwko country w wykonaniu Polaków, czy country w ogóle, jednak chciałoby się żeby te kompozycje zawierały w sobie coś odważniejszego, odbiegającego od kanonów stylu. Niemniej jednak zespół był świetnie zgrany i brzmiał wyjątkowo dobrze, od głębokiego głosu lidera, hawajskiej gitary slide do sekcji rytmicznej. Koncert należał raczej do stonowanych i spokojnych. Bez większych emocji.

Jednym z zespołów, które chciałem zobaczyć najbardziej było Gówno. Nie znalem ich wcześniej jakoś szczególnie dobrze. Przed tegorocznym Offem słyszałem może ze trzy piosenki. Widziałem na żywo tylko raz, gdzieś na początku ich działalności, ale to była jakaś impreza a nie prawdziwy koncert, wiec nie do końca bylem skupiony na tym co dzieje się na zaimprowizowanej scenie. W offowym Gównie najlepsze było to, ze myślałem że idę na koncert zespołu pastiszowego, a muzyka grupy będzie inteligenckim żartem w stylistyce prymitywnego punk-rocka. Co do stylu grania nie myliłem się, ale dosyć zaskoczony byłem faktem, ze zespól zagrał set piosenek totalnie zaangażowanych i NA SERIO, ujmujących szczerością i prostotą przekazu. Teksty, bardzo inteligentne i nieskomplikowane – trafnie komentowały rzeczywistość. Były ze dwa potknięcia, ale przecież to zespól punkowy nie? Bardzo udany występ.

Japandroids, którzy zebrali pod sceną sporo ludzi zagrali bardzo fajnie, czego się zresztą spodziewałem. Hałasu robią we dwójkę jak kilku gości z gitarami – na plus. To był surowy występ pełen pasji i energii, czyli tego co powinna zawierać rockowa muzyka, tworzona skromnymi środkami.

Liczyłem również na koncert Super Girl & Romantic Boys. Zespół grał obciachowego, plastikowego elektro-disco-casio-rocka, zanim była moda na kicz. Występem na OFF’ie częściowo się zawiodłem, ale nie było źle. Wokalistka stojąca na środku sprawiała wrażenie trochę zakłopotanej i spiętej przez cały czas trwania koncertu. Być może to efekt długiej przerwy od grania na żywo. Ciężko było też zrozumieć teksty, może poza refrenami z powtarzanymi słowami. Nie wiem czy to wina nagłośnienia – może oni po prostu tak śpiewają. Sam koncert jako całość był dla mnie trochę zbyt statyczny, ale i tak było warto stać pod sceną.

Nocny już koncert szwedzkiego Goat na Scenie Leśnej obejrzałem z ogromnym zaciekawieniem. Niesamowita fuzja hendriksowskich gitar, zapętlonych basowych riffów, etnicznych przeszkadzajek i scenicznego szamanizmu. Totalny trans. Do tego „nieskoordynowany”, szalony taniec dwóch frontmanek. Zwykle nie jestem fanem zespołów, które na scenie noszą maski i tego typu bzdety oraz tak mocno stawiają na wizualny aspekt swojego show. Razi mnie, gdy tego typu dodatki nie współgrają z jakością muzyki – podczas koncertu Goat działały fantastycznie, a to dlatego że same dźwięki były najwyższych lotów. Występ był pod każdym względem wyjątkowy i było w nim coś pierwotnego, magicznego. Fantastyczne, masywne brzmienie i niesamowite, wysokie głosy wokalistek. Opisać się tego nie da, więc doświadczcie sami gdy znów nadarzy się okazja! Jeśli etno-trans-hendrix brzmi nieprzekonująco, to sprawdźcie Goat. Przestanie…

Skomentuj

